Social media marketing
Je hebt je volgers nu geprikkeld met de hidden secrets, je foto's zijn gemaakt, bewerkt en gepost. Tot slot leren we hoe we onze pagina relevant kunnen houden, wanneer we de meeste volgers kunnen bereiken, welke posts het meeste mensen bereiken, ... Dit doen we via statistiek!
Bij statistiek worden er gegevens verzameld en geïnterpreteerd. Je probeert op deze manier informatie te weten te komen over een bepaald onderwerp door mensen te bevragen of observaties te doen. Je bepaalt op voorhand welke gegevens je wil krijgen en zo kies je een gepaste methode. Zo kan je dan vaak een database samenstellen.
We testen even of je de meest geschikte keuze kan maken. Ga je mensen bevragen (B) of observaties doen (O)? Gebruik een wisbordje!

- Beatboxen veel tieners?
- Oefent elke speler die de Champions League finale speelt nog even voor de wedstrijd?
- BBQ'en Limburgers vaak als het goed weer is?
- Begluren mensen elkaar wel eens?
- Omcirkelen de leerlingen de sleutelwoorden tijdens een toets van begrijpend lezen?
Heb je vier of vijf antwoorden juist, dan ben je helemaal mee met het verhaal!
Vond je dit toch nog moeilijk? Geen stress! Het is geen les wiskunde. Je zal in het middelbaar nog genoeg leren over statistiek ...
Wist je dat je bij de stellingen hierboven eigenlijk al uit de zin kon afleiden wat het antwoord ging zijn. Heb je dit opgemerkt? Tip: Doe dit ook bij je volgers. Er zijn altijd wel volgers die jouw verborgen boodschappen door gaan hebben!
Statistiek wordt erg breed gebruikt binnen de wereld van sociale media. Er worden overal grafieken van gemaakt:
- Wie zijn je volgers? Wat is de verscheidenheid ervan?
- Vooral jongens?
- Vooral meisjes?
- Vooral jongeren?
- Vooral ouderen?
- ... - Welke posts worden erg gewaardeerd door je volgers? Wat is minder geschikt voor jouw account?
- Berichten?
- Verhalen?
- Vlogs?
- Commentaarvideo's?
- ... - Wanneer post je best een bericht op je account? Wanneer bereik je dus de meeste volgers?
- In de ochtend?
- In de avond?
- Op schooldagen?
- In het weekend?
- ... - Wat is het beste platform om een specifiek bericht op te plaatsen?
- TikTok?
- YouTube?
- Instagram?
- Twitter?
- ... - Hoeveel mensen bezoeken er dagelijks je website? Welke clicks gebeuren hier het meeste?
- 5?
- 5 000?
- Foto's en filmpjes bekijken?
- Merchandise kopen?
- ...
Al deze informatie kan je best weergeven aan de hand van statistiek: tabellen, diagrammen of grafieken. Het heeft allemaal voordelen en nadelen. Hieronder exact dezelfde gegevens, maar op een andere manier weergegeven. Wat vind jij het overzichtelijkst?



In deze sessie verdiepen we onszelf in deze leerstof. Hoe kunnen we zelf een database samenstellen door gegevens te verwerken met Excel of Google Spreadsheets? Beide lijken heel erg op elkaar, alleen werk je bij Google Spreadsheets in je browser.
Ga naar Mijn Drive en maak een map om ordelijk te werk te gaan. Zo kan je alle relevante informatie bundelen in dezelfde map. In dat geval geraak je minder snel iets kwijt en werk je het meest efficiënt.
Maak een bestand aan door de stappen op het bord te volgen. Helemaal onderaan deze pagina vind je ook een stappenplan.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan in je nieuw bestand. Kopieer de informatie van het bord. Typ de tekst en getallen over. De lay-out (grootte, vet, onderlijnd, welke vakje, ...) moet niet hetzelfde zijn. Nadien gaan we deze gegevens samen verwerken. Daarvoor volg je de stappen van de leerkracht of kijk je in het stappenplan.

Eindelijk ben je mee met de wereld van statistiek, maar kan jij ook zelf een onderzoek starten? Maak een overzichtelijke tabel, om nadien aan de slag te gaan met een diagram of grafiek. Opnieuw is het niet per se beter om een diagram of grafiek te maken met te veel snufjes. Een overzichtelijke en duidelijke tabel omvat alleen de kern!
Ik ben benieuwd welk onderzoek jij gaat uitwerken! Laat gerust zien wat je hebt gemaakt!